
Onze diensten
Samen werken aan beter onderwijs
Burgerschap, internationalisering, kansengelijkheid en meertaligheid zijn de grote de grote uitdagingen in het onderwijs.
Daarnaast worden scholen gekweld door leerkrachtentekort en hebben scholen geen goed antwoord op de grote instroom van multiculturele- en meertalige leerlingen.
Kwaliteitsonderwijs
Wij zien dat het Internationale Baccalaureate een antwoord geeft op deze uitdagingen. Het IB zet leerkracht en leerling zelf aan het roer: Met behulp van hun wereldwijde netwerk, consultants, “Standards & Practices”, workshops, een website met literatuur en informatie leren leerkrachten om zelf hun onderwijs te ontwerpen. Het onderwijs is gebaseerd op de mondiale kennis over onderwijs en doorlopend wetenschappelijk onderzoek door en op scholen, met impact op de leerlingen, de leerkrachten en scholen.
Waarom Bridge the Gap?
Het IB-onderwijs is relatief nieuw in Nederland en heel nieuw in de Nederlandse taal. Pas in 2020 autoriseerde de eerste Nederlandssprekende IB-World School.
Dubbele expertise
Wij hebben niet alleen kennis van en ervaring met het IB curriculumraamwerk maar ook van het Nederlandse onderwijs. Daarom begrijpen wij de kansen en uitdagingen van het IB-onderwijs in de Nederlandse setting als geen ander.
Daarnaast worden scholen gekweld door leerkrachtentekort en hebben scholen geen goed antwoord op de grote instroom van multiculturele- en meertalige leerlingen.
Kwaliteitsonderwijs
Wij zien dat het Internationale Baccalaureate een antwoord geeft op deze uitdagingen. Het IB zet leerkracht en leerling zelf aan het roer: Met behulp van hun wereldwijde netwerk, consultants, “Standards & Practices”, workshops, een website met literatuur en informatie leren leerkrachten om zelf hun onderwijs te ontwerpen. Het onderwijs is gebaseerd op de mondiale kennis over onderwijs en doorlopend wetenschappelijk onderzoek door en op scholen, met impact op de leerlingen, de leerkrachten en scholen.
Waarom Bridge the Gap?
Het IB-onderwijs is relatief nieuw in Nederland en heel nieuw in de Nederlandse taal. Pas in 2020 autoriseerde de eerste Nederlandssprekende IB-World School.
Dubbele expertise
Wij hebben niet alleen kennis van en ervaring met het IB curriculumraamwerk maar ook van het Nederlandse onderwijs. Daarom begrijpen wij de kansen en uitdagingen van het IB-onderwijs in de Nederlandse setting als geen ander.

Hoe we kunnen helpen
Maak gebruik van onze kennis & ervaring
Senior adviseur
Onze senior adviseurs hebben een ruime ervaring in het onderwijs en in het begeleiden van projecten. Ze zijn misschien zelf schoolleider, hebben scholen opgericht, begeleiden autorisatietrajecten en zijn gewend om besturen en scholen te adviseren. Ze hebben ervaring met het aanvragen van subsidies en beurzen, met het geven van workshops en presentaties aan schoolteams en besturen of andere geïnteresseerden.
- Strategisch projectmanagement
- Projectleiding
- Bedrijfsplannen
- Begeleiding bij autorisatie
- Advies en ondersteuning aanvullende financiering en subsidies
Advisering/workshops/presentaties
Adviseur middenmanagement
Onze middenmanagers helpen bij het uitzetten can de tijdlijn voor een project en coördineren meestal op eigen school. Ze geven graag workshops aan schoolteams.
- Coördinator, ondersteuning bij uitzetten tijdlijn en praktische aanpak elementen van het IB programma.
- Ondersteuning bij workshops
- Basis-Workshops
Junior adviseur
De junior adviseurs zijn leerkrachten met ervaring in het IB-onderwijs die de weerbarstigheid van de praktijk zelf hebben meegemaakt. Deze ‘voeten op de grond’ ervaring bij een workshop of presentatie draagt bij aan een succesvolle ervaring.
- Leerkracht, enkele jaren ervaring in het PYP
- Ondersteuning bij workshops
- Ondersteuning bij het helpen van praktische voorbeelden voor leerkrachten.
Job shadowing op school
Soms wil je iets beter begrijpen door een dag(en) mee te lopen. Dat kan bij de leerkracht in de klas, met de coördinator of met de directeur. Ook kan de wens zijn om met het hele team een dagje mee te lopen.
- Een leerkracht (of directie) komt een dag of een dagdeel. Onze begeleiding richt zich op de leervraag van de bezoeker.
- Een lB-kandidaatschool wordt aan lB-geautoriseerde school gekoppeld. Daarin lopen de leerkrachten lessen mee
- Indien gewenst kan de bezoeker zelf (onder begeleiding) oefenen.
- Na de lesdag kan worden nabesproken
Rondleiding op school
Nieuwkomers in het onderwijs willen het vaak ‘gewoon zien!’ Wat is er dan zo anders? Hoe geven deze scholen dan les en hoe ziet de school eruit? Daarom geven we enkele keren per jaar een (gratis) rondleiding op één van onze scholen. Naast een korte uitleg over het IB-onderwijs is er een bezoekje aan de klassen.
- Individueel of met groep. Inclusief korte uitleg over het IB-onderwijs en bezoek aan de klassen.
Rondleiding op school voor specifieke vragen
- Een bezoek op maat.
- Individueel of met groep.
- Uitleg over het IB-onderwijs en gesprek over mogelijke volgende stappen.
Zij gingen je voor
Hoe bevalt samenwerken met ons?