Achtergrond
Onderwijs is al meer dan 25 jaar Anne’s passie. Anne heeft verschillende functies vervuld op scholen in Nederland, China, Singapore en Zwitserland. In 2002, werkte zij op de ‘Canadian International School (Singapore)’, waar zij deel uitmaakte van het team dat de International Baccalauréat (IB) Primary Years Programme (PYP) invoerde. Sinds 2005, is Anne een IB-workshop leider en deelt zij haar passie voor jonge kinderen en spelend leren met docenten in PYP-scholen. Daarnaast heeft zij voor de IB aan verschillende projecten gewerkt, zoals de workshop ‘Play Based Learning’ en ‘voorbeeld-materialen voor assessment’.
"Een liefdevolle school maken; ijverig, inventief, leefbaar, documenteerbaar en overdraagbaar, een plaats van onderzoek, leren, herkenning en reflectie, waar kinderen, leerkrachten en gezinnen zich goed voelen - dat is waar we aan werken."
Loris Malaguzzi
In augustus 2007, ging Anne werken bij ‘EtonHouse International Pre-School’. Zij was aangetrokken tot de school vanwege haar doel om onderwijs geïnspireerd door de ideeën uit Reggio Emilia vorm te geven. Deze pedagogiek is gericht op de competenties van jonge kinderen en het luisteren naar de vele manieren waarop zij hun wereld verkennen en beïnvloeden. In juni 2008 werd Anne directeur van deze school.
In augustus 2011 werd Anne adjunct-directeur op de ‘Internationale School van Zug en Luzern’ (ISZL). Daar ondersteunde zij de ontwikkeling van een nieuwe visie op het onderwijs aan jonge kinderen. Deze visie legt een sterke nadruk op relaties, spelen, ontdekkend leren, de leeromgeving en op het documenteren van het leren.
In 2015 verhuisde Anne naar Nederland. Dit gaf haar de kans om samen te werken met het IB PYP team op het regionale IB-kantoor in Den Haag. Zij werkte aan de evaluatie van de PYP en heeft zich vooral gericht op het schrijven van curriculum materialen rondom eigenaarschap, onderwijs aan het jonge kind (3 tot 6 jaar), ontdekkend leren en verschillende aspecten van ‘de leergemeenschap’.
Daarnaast werkte Anne als IB-workshop leider, IB-workshop ontwikkelaar en als consultant op internationale scholen. Sinds Mei 2019, is zij naast consultant, leerkracht op een openbare PYP-basisschool in Den Haag. Zij geniet van het dagelijkse samenzijn met kinderen en collega’s en leert veel over veranderingsprocessen.
Anne gelooft dat luisteren ons in staat stelt de ander beter kunnen begrijpen. Goed luisteren vereist dat we actief reflecteren op ‘datgene we horen’ en hoe dit gefilterd kan worden door onze eigen identiteit. In zijn puurste vorm is luisteren dan ook een daad van respect en oprechte belangstelling voor de ander. Het vereist dat de luisteraar opmerkzaam is en verbonden met iets of iemand buiten zichzelf. Anne is ervan overtuigd dat we onze pedagogiek kunnen transformeren door meer aandacht te besteden aan luisteren. Zo creëren we scholen waar op een authentieke en zinvolle manier geleerd en geleefd wordt.